24.9.10

Nieuwe 200mm lens




Begin september had ik de kans om een nieuwe Canon EF 200mm f/2.8 lens te testen voor astrofotografie. Een weekendje met vrienden in Noord-Frankrijk leverde één kraakheldere nacht op en tijdens de daaropvolgende vakantie kwamen er nog drie nachten bij.


Ik gebruikte de lens het meest bij f/3.2 om nog wat aan scherpte te winnen, met uitzondering van een h-alfaopname die ik maakte van de regio rond Sadr (gamma Cygni). De filter was zo limiterend (12 nanometer) dat ik de volle opening van de lens kon gebruiken.




Ik experimenteerde ook bewust met langere belichtingstijden dan gewoonlijk. Normaal doe ik 3 à 5 minuten; nu 15 minuten en voor het h-alfawerk zelfs tot 25 minuten. Dit leverde aanzienlijk betere histogrammen op en een makkelijkere beeldverwerking nadien. Enig - en groot nadeel - is echter dat de bijhorende dark frames van dezelfde belichtingstijd moeten zijn en je dus in eenzelfde tijdsspanne minder darks kan maken...