13.11.09

't Gaat een tijdje bewolkt blijven :-(


Als de oude regel uit de sterrenkunde klopt, gaat het een tijdje bewolkt blijven, vrees ik... Op de Astrofotografiedag bij Urania op 7 november jl. ontving ik immers wat nieuwe apparatuur.


Voor de vaste opstelling van de montering, opteerde ik voor een Pier Tech 2 systeem. Deze zuil is elektrisch in hoogte verstelbaar.


Verder kwam er ook een gemodificeerde Canon-camera binnen. De standaardfilter werd vervangen door een UV/IR blocking filter die zowat 98% van de h-alfa-lijn doorlaat; erg belangrijk in de astrofotografie. Alhoewel er een 450D besteld werd, heette het 'beestje' heel anders. Canon gaf dit toestel dit nummer voor Europa, in de Verenigde Staten heet dit de Rebel XSi en in Japan de Kiss X2. Je kan het al raden ... ik kreeg een Japanse versie voorgeschoteld. Zelfde camera maar wel met extra kusjes erbij :-)
Ik deed al wat daglichttests en ben onder de indruk van deze camera. De LiveView-functie werkt perfect. Je kan 5x en 10x inzoomen op het beeldje om scherp te stellen. Erg handig. Verder kan je vooraf ook de spiegel opklappen om trillingen bij opnamen te vermijden. En met de custom white balance die ik instelde, maak je er zelfs een perfecte daglichtcamera van. Hoed af voor Canon. Heel dit pakket in een superlichtgewichtcamera zodat ook de focusers er niet onder lijden. Dat belooft...