15.7.15

Een klein haltertje...



In België zijn er niet zo gek veel heldere nachten (of is dat een understatement ? :-)). Daarom heb ik het idee opgevat om een dubbele setup te maken met twee 8cm apo's (de William Optics Megrez 80mm f/6 en een TS 80 f/6 triplet apo, beide voorzien van een 0,8x reducer) en twee gelijkaardige Atikcamera's, de 460EX in mono- en kleurenversie. Op die manier kan ik op één nacht zowel de L-opnamen maken als de bijhorende RGB, zonder de afzonderlijke R, G en B-opnamen te moeten maken, die enkel de kleurenlaag leggen.

Tijdens een test overdag - bij een zonnewaarneming - merkte ik dat de dubbele zadelplaat toch zorgde voor een beeldveldverschil van ongeveer 15'; teveel om 's nachts goed te kunnen toepassen. Hier moet ik nog wat tijd voor uittrekken om dit goed te krijgen.

De nieuwe kleurencamera heb ik al wel uitgetest met bijhorend beeldje van een klein haltertje, Messier 27. In totaal werd 85 minuten belicht.